Najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie czyli Google wciąż nie jest tak doskonała by rozpoznawała to co znajduje się na zdjęciu. Sztuczna inteligencja co prawda radzi sobie już z tym całkiem dobrze ale mimo to trzeba jej w tym pomóc!
Dlaczego jest to tak ważne? Odpowiednio zoptymalizowane zdjęcia pomagają uzyskać wyższe pozycje witryny w wyszukiwarce na dane hasła a dodatkowo zdjęcia mogą pojawiać się w wyszukiwarce Google grafika. Na przykład osoba szukająca butów zimowych wpisze w wyszukiwarkę hasło: „zimowe buty” i przejdzie do sekcji grafika. Jeżeli spodoba się jej dany model obuwia kliknie na zdjęcie i w prosty sposób trafi do Waszego sklepu internetowego gdzie dokona zakupu.
Jak odpowiednio przygotować zdjęcia?
1. Nazwa pliku
O ile dla potrzeb archiwizacji dobrze jest opisywać zdjęcia np. kodem produktu tak dla wyszukiwarek lepiej jeżeli nazwiemy plik np. czarne-buty-zimowe.jpg niż nic nie mówiącym kodem 567342453.jpg Mając sklep z setkami butów zimowych trudno jednak w ten sposób opisać każde zdjęcie by się w tym nie pogubić. Dlatego można połączyć te dwa sposoby nazewnictwa i nazwać plik np. Zimowe-buty-567342453-czarne.jpg
2. Rozmiar pliku Mimo coraz popularniejszego i łatwo dostępnego szybkiego internetu rozmiar zdjęć wciąż ma znaczenia zarówno dla użytkowników, którzy nie lubią czekać aż załadują się zdjęcia jak i dla wyszukiwarek. Tutaj należy zachować kompromis pomiędzy małym rozmiarem pliku a jakością zdjęcia. W przypadku niektórych obrazów np. grafik dobrze jest wybrać format .png zamiast .jpg co pozwoli na zmniejszenie rozmiaru zdjęcia. Wstawianie zdjęć w wysokiej rozdzielczości również nie ma najmniejszego sensu ponieważ zwiększa tylko niepotrzebnie rozmiar pliku. Aktualnie optymalny rozmiar zdjęć do sklepu internetowego to przedział mniej więcej od 1000 do 2000px na dłuższym boku. 3. ALT – czyli krótki opis tego co na zdjęciu Atrybut alt to opis tego co znajduje się na zdjęciu na wypadek gdyby z różnych powodów zdjęcie się nie wczytało. Jest to też bardzo pomocny opis dla wyszukiwarek internetowych by mogły odczytać co przedstawia zdjęcie. Wracając do naszego przykładu zimowych butów opis Alternatywny mógłby brzmieć: „Czarne zimowe buty trekkingowe” Opisując zdjęcie w ten sposób wyszukiwarka wie co znajduje się na zdjęciu. Nie można jednak na siłę w tym opisie upychać słów kluczowych. 4. Title – tytuł zdjęcia. Po najechaniu kursorem na zdjęcie produktu przy strzałce pojawia nam się w ramce krótki napis to właśnie tytuł zdjęcia. Powinien tak jak atrybut alt w krótki sposób opisywać zdjęcie nie powinien być to jednak skopiowany opis alternatywny. W przypadku przytaczanego wcześniej przykładu butów może to być np. „Ciepłe wysokie buty.