Ten wpis powstał by pomóc Ci w zastanowieniu się nad tym jakich zdjęć tak naprawdę potrzebujesz. Bardzo dużo zależy od branży w jakiej działasz ale są pewne cechy wspólne dla wszystkich produktów.
Jak dobrych zdjęć potrzebujesz?
Jakość zdjęć zależy w bardzo dużym stopniu od tego jak starannie przygotuje się produkty, w jaki sposób ustawi się oświetlenie oraz w jak dużym stopniu poprawi się je na etapie obróbki. Każdy z tych etapów jest pracochłonny a co za tym idzie, by ograniczyć koszty zdjęć można na dany etap poświęcić mniej czasu. Fotografia produktowa czy reklamowa to dziedzina w której można robić zdjęcia, które będą kosztować 20zł ale równie dobrze ich wartość może sięgać 2000zł.
Zdjęcia produktowe mogą istotnie zwiększyć sprzedaż
Bez zdjęć w większości branż możemy się spodziewać, że sprzedaż będzie oscylować w okolicy zera. Gdy dodamy zdjęcia słabej jakości sprzedaż wzrośnie ponieważ klienci mogą już zapoznać się z towarem, mają o nim pewne wyobrażenie i w efekcie podejmują decyzje o zakupie. Niestety słabe jakościowo fotografie powodują, że duża część klientów nie podejmuje takiej decyzji a co za tym idzie pieniądze, które wydaliśmy na pozyskanie klienta są wyrzucone w błoto. Zwiększanie jakości zdjęć spowoduje zwiększanie sprzedaży, lecz od pewnego momentu dalsze zwiększanie jakości zdjęć nie powoduje zbyt dużego przyrostu kupujących. Jeżeli prowadzisz analitykę, dobrze wiesz ile procent odwiedzających staje się klientami. Jeżeli jest to niewielki odsetek to może warto zastanowić się co jest tego przyczyną. Jeżeli wyeliminujesz takie czynniki jak:
- pozyskiwanie nieodpowiednich odwiedzających, którzy nie są Twoją grupą docelową
- brak lub niewłaściwy opis produktu
- zbyt wysoka cena
- skomplikowany proces zamawiania, płatności
- złe opinie
Okaże się, że prawdopodobnie to zdjęcia powodują problemy ze sprzedażą. Może to być spowodowane ich niską jakością lub/i zbyt małą ilością by dobrze zaprezentować produkt. To jaka ilość fotografii produktowych jest potrzebna, zależy od specyfiki danej branży oraz od samego produktu. Najczęściej kilka zdjęć jednego produktu jest ilością wystarczającą. W przypadku odzieży może to być np. zdjęcie typu duch przodu + tyłu + 1-2 zdjęcia pokazujące zbliżenie na materiał/guziki. Do tego można opcjonalnie dołożyć 1-3 zdjęcia prezentujące odzież na modelu/modelce.
Nie tylko słupki mają się zgadzać
Dobre a przede wszystkim spójne zdjęcia wszystkich produktów budują postrzeganie marki. Trudno sobie wyobrazić marki premium, które na swoich stronach internetowych i w sklepach mają słabej jakości zdjęcia. Jeżeli produkujesz/sprzedajesz luksusowe i drogie produkty zadbaj o to, by klienci czuli to na każdym etapie. Wchodząc do ekskluzywnego butiku masz czuć się wyjątkowo i tak samo ma być w sklepie internetowym. Produkty muszą być ładnie zaprezentowane a klient powinien otrzymać zamówiony produkt w estetycznym starannie zapakowanym pudełku. Jeżeli jednak prowadzisz sklep z tanimi produktami, które są krótko dostępne i szybko wymieniane na nowy towar a do tego nie sprzedajesz ich w dużych ilościach wtedy pewnie nieopłacalne będzie wykonywanie bardzo dobrych zdjęć tych produktów.
Jeśli słupki są najważniejsze
Podejdź w tym podpunkcie do zdjęć czysto od strony finansowej. Trzeba uruchomić Excel`a lub wziąć do ręki kartkę i długopis. Jeżeli danego produktu planujesz sprzedać np. 1000szt. to jak koszt zdjęć wpłynie na cenę lub nasz zysk/marżę? Załóżmy, że pakiet przeciętnej jakości podstawowych zdjęć tego produktu kosztowałby 60zł. To daje nam 0,06zł na jeden sprzedany produkt, czyli stosunkowo niewiele. Może jednak warto zainwestować w trochę lepsze zdjęcia, które kosztowałyby np. 250zł.? Łatwo policzyć, że koszt na jeden sprzedany produkt w takiej sytuacji wynosi 0,25zł. Nadal nie dużo a być może właśnie to zwiększy sprzedaż np. o 10% czyli o 100szt. Jeżeli zysk ze sprzedaży jednej sztuki to powiedzmy 3zł to w takim przypadku okaże się, iż mimo zapłacisz więcej za packshoty to i więcej zarobisz. Zastanów się sam ile sprzedajesz, z jaką marżą i jaki jest koszt zdjęć w przeliczeniu na jeden sprzedany egzemplarz. Pozwoli Ci to określić jaki budżet możesz przeznaczyć na zdjęcia.
Uważaj by nie przegiąć!
Fotografie produktowe czy tym bardziej reklamowe mają zachęcać odbiorcę do zakupu i dobrze, by prezentowały produkt najlepiej jak się da. Usuwanie drobnych niedoskonałości, przebarwień czy innych wad jest tu jak najbardziej uzasadnione. Przy wykonywaniu zdjęć stosuje się różne sztuczki tak, by produkty wyglądały lepiej niż w rzeczywistości. Należy tu jednak bardzo uważać by nie stworzyć na zdjęciach produktu wyglądającego o niebo lepiej niż ten, który chcemy sprzedać w rzeczywistości. Czasem trzeba powstrzymać dążenie do tego by produkt wyglądał „zbyt dobrze”. Klient w dużym stopniu podejmuje decyzję o zakupie na podstawie zdjęcia. Należy zadbać o to, by zdjęcia zachęcały do zakupu ale jednocześnie by otrzymany produkt nikogo nie rozczarował. Rozczarowany klient już raczej nie powróci …no chyba, że z reklamacją 🙂